10 km voluit

Na 4 weken staat er op het schema een 10 km voluit. Het advies is om mee te doen aan een loopevenement.

Toevallig was er afgelopen weekend een Polderloop in Hazerswoude. Lekker dichtbij.

Met goed vertrouwen en positieve zin ging ik afgelopen zondag naar Hazerswoude om mijzelf eens flink uit te dagen.

Het ging lekker, net zoals mijn trainingen die ook prima gaan. Ik kon goed op mijn ademhaling letten. Het is de bedoeling dat je je uitademing verlengt en dus langer is dan je inademing tijdens het lopen.

In rust is dit goed te doen, tijdens een hoog tempo is het nog best lastig.

Maar zoals ik al zei, ik kon mijn aandacht goed bij mijn ademhaling houden en of het hierdoor kwam weet ik niet ik kon mijn tempo ook goed vasthouden.

Zoals ik mijn vorige marathontraining ook op hartslag heb getraind, zo doe ik het nu ook. Bevalt mij goed. Ik liep zondag op een hartslag van 176. Ik finishte in 46 minuten.

De eindtijd voor de marathon heb ik voorlopig even losgelaten omdat ik met dit trainingsschema geen idee heb hoe mijn lichaam tijdens de marathon zal reageren. Eerst maar focussen op de trainingen en ik moet zeggen, langzamerhand worden de trainingsweken toch wel pittig.  Met name deze week vond ik zwaar met de 10km loop en na 1 rustdag meteen weer 12 km op tempo. Geen herstelloopje dus. Ook de 7km snel, wat nagenoeg op  wedstrijdtempo wordt gelopen moet gewoon worden gedaan.

Deze snelle korte training loop ik op HF(hartfrequentie) 173. Net onder mijn omslagpunt oftewel anaerobe drempel. Bij deze mate van intensiteit bereik je het punt waarbij verzuring (lactaat)in de spieren optreedt door vetverbranding. Wanneer je onder je anaerobe drempel blijft (aerobe) wordt  energie uit je koolhydratenvoorraad gehaald die is opgeslagen in je lever en spieren en zal er geen verzuring ontstaan. Dit kun je daarom langer volhouden.

Dus  zo meteen 7km snel maar ik zal onder mijn ‘drempel’ blijven.