100 dagen sportrusten

100 dagen sportrusten als training voor een marathon. Wat is dit voor geheimzinnige trainingsmethode?

Ik ben nu 2 weken bezig, vandaag was dag 14.

4 x per week trainen en daarvan 2x op marathontempo. Dit zijn  duurlopen van 10km die max. 14km worden naar gelang ik verder kom in het trainingsschema.

De andere 2 trainingen zijn kort, nu zo’n 5-6 km. Eentje doe je snel, boven je marathontempo en de andere langzaam, ‘ vogels kijken’. Zonder horloge, zonder hartslagmeter en het liefst zonder muziek in je oren. Vogels kijken dus.

Tot nu toe gaat het prima, aangezien ik gewend ben 1x per week een lange duurloop van minimaal 1,5 uur te lopen ben ik nu snel terug. Daar moet ik aan wennen, ik hou van een beetje dwalen, zwerven door de polder en de minuten aan je voorbij zien gaan. Als ik dan na een paar uur thuis kom met een positieve geest, en een opgeladen batterij dan ben ik een blijmoedig persoon.

Het is de bedoeling om tijdens deze trainingsperiode een blijmoedig persoon te worden juist door de korte trainingen en de ademhalingsoefeningen die wij dagelijks moeten doen. Zoveel mogelijk ontspannen om een lage ademhalingsfrequentie te ontwikkelen.

Die blijmoedigheid heb ik nog niet, ik mis mijn lange duurlopen. Ook vind ik het spannend en voelt het vreemd om op deze manier te trainen. Het gaat eigenlijk tegen alle hardloopprincipes in.

Maar interessant is het wel, daarom wil ik  op deze manier voor de 3e keer Rotterdam Marathon te lopen.

Morgen weer vogels kijken, 6 km.

 

(Bron foto: http://www.sportrusten.nl/)