Blog week 3

De derde week zit er op. Het gaat allemaal prima. De ‘lange duurlopen’ op tempo gaan steeds lekkerder. Om op in juiste hartslagzone te trainen loop ik eerst 10 minuten in en doe een WU (warming- up). Daarna start ik met de training (zit nu op 11 km) en loop vervolgens weer 5 tot 10min. uit. Mijn hartslag is altijd erg hoog in het begin van de training, na 15 minuten zakt hij pas.

Hoe dit komt weet ik nog steeds niet maar dit had ik ook tijdens mijn vorige training en het komt uiteindelijk goed. Zal met de kou te maken hebben vermoed ik.

Al met al zo’n 5 kwartier bezig met de training. Het was heerlijk in de mist vanmorgen.

De ademhalingsoefeningen, 10 min. per dag en 2. min. voor en na de training lukken goed.

Ik val als een blok in slaap.

Wil je weten hoe deze oefening gaat?

Adem in door de neus

Adem uit door de mond

Pauzeer

Herhaal.

Wat belangrijk is bij deze oefening is dat je uitademing langer is dan de inademing. Dat is nog best lastig tijdens het hardlopen en zeker als je sneller loopt. Tijdens het lopen adem ik ook in door de mond, dat vind ik fijner en is niet erg. Het uitademen probeer ik heel rustig en gedoserd te doen door mijn lippen te tuiten en kleine hoeveelheden lucht te laten ontsnappen. Dus niet in 1 x. Zo langzaam  mogelijk.

Trouwens, hoeveel x per minuut adem jij in en uit? Test jezelf eens op een willekeurig moment van de dag.