MARATHONTRAINING IN VOLLE GANG

Het heeft even geduurd, ik moest mijzelf er toezetten om in het ritme te komen van mijn marathon- voorbereiding  maar we zijn er weer en de motivatie, focus en het rekening houden met is volledig aanwezig.

De afgelopen trainingen gingen lekker, ik voel me energiek en ik heb zin om te lopen. Dat was een paar weken geleden anders. Ik was sowieso  een beetje zoekende naar HET schema voor mij. Ik wil deze keer weer kilometers maken en trainen op hartslag en tijd. Dit is voor mij de ideale trainingsmethode. Hierbij gaat het dus niet om het aantal kilometers die je hebt gelopen maar de tijd die je hebt volgemaakt in een bepaalde hartslagzone. Marathontraining

In januari heb ik alles met betrekking tot mijn hartslagzones in kaart gebracht. Met een maximaaltest, een Zolads test en een Conconi test (deze bepaalt je omslagpunt) kan ik heel specifiek trainen.

Elke training probeer ik in 1 of meerdere zones te trainen om zo in een topconditie te komen. Als dat zou kunnen!

Mijn weekschema heeft 5 trainingsmomenten per week, nou ja eigenlijk 6 maar deze zijn verdeeld over 1 dag. De volgende trainingen zal ik, wil ik in ‘topconditie’  komen, moeten volbrengen:

  • Interval training extensief vanaf 1000m  afsluiten  met 4x 100m

  • Duurloop   60 tot 90 minuten

  • Wisseltempo  45 minuten  en ‘s avonds Runningbootcamp

  • Ontbijtloopje (eerst lopen dan ontbijten)

  • Lange duurloop met blokken in verschillende zones. Uitbreiden van 2u. naar 3.15u. Ook weer afsluiten met 4x 100m.

Er zijn 2 rustdagen waarbij ik moet opletten niet mee te lopen tijdens de trainingen die ik zelf geef . Wat lastig is, omdat het gezelliger is mee te lopen met de groep. De trainingen op de baan zijn natuurlijk geen probleem.  Het is even creatief zijn en streng zijn voor jezelf. Tijdens een marathontraining ben je niet meer zo flexibel. Maar dat is mijn eigen keuze.

Het is dan ook niet  de marathon zelf die velen ervan weerhoudt er één te gaan lopen. Het is de weg ernaar toe. Het kost tijd en het vraagt de nodige discipline:  je trainingen , goede nachtrust, verantwoorde voeding en je sociale leven staat op een lager pitje. (leuk hè, een marathon lopen).  Onbewust verandert je leven voor een periode. Tot nu toe is het allemaal nog goed te doen maar de zwaardere weken komen eraan. Op dit moment is heel blijven belangrijk. “Je moet slim trainen Judith” , zei mijn allerbeste coach Werner Menkehorst laatst, daar moest ik even over nadenken.

We zullen zien of het schema hierboven slim genoeg is om mij  naar een mooie marathon(tijd) te brengen.