NEK-CHECK

Nee toch, niet ik , kan niet, wil niet, gaat niet……….

Ja hoor, snipverkouden vorige week. Ik dacht echt dat ik wel even langs de griepvirus heen kon ‘lopen’. Maar dat is naïef, waarom zou ik niet ziek kunnen worden? Maar verkouden is nog niet ziek. Hoogstens een beetje vermoeiend door een vol hoofd. Koorts had ik niet.

Want als je koorts hebt, is het lekker eenvoudig. Dan moet je niet gaan hardlopen, dan neem je rust (gelukkig zijn ze daar bij Sportrusten ook goed in). Bij Sportzorg geven ze duidelijk advies: voor elke dag koorts, neem je een rustdag. Dus als je drie dagen koorts hebt gehad, neem je daarna nog drie dagen rust.

Maar ik heb geen koorts, ik heb alleen een loopneus. Zelfs geen verhoging. De nek-check (ook van Sportzorg) geeft dan antwoord op de vraag of sporten wijs is, of juist niet.

Ik heb de nek-check gedaan en kwam tot de conclusie dat ik gewoon kon trainen. Weliswaar op een iets rustiger tempo.

De nek-check is voor iedereen die twijfelt of sporten wel zo’n goed idee is:

Wat is de nek-check? Vraag je jezelf het volgende af;

Zitten al je klachten boven je nek (loopneus, niezen, vol hoofd) dan kun je rustig aan doorlopen. Heb je ook spierpijn in armen en benen, voel je je lamlendig in je hele lijf? Dan kun je beter rust nemen.

Na 3 dagen met een zakdoek in mijn handen te hebben gelopen was de verkoudheid over.

Mijn trainingen zijn allemaal prima verlopen. Zelfs de snelle 7 km heb ik goed kunnen doen.

Deze training doe ik op de Atletiekbaan bij AAV ’36 in overleg met de trainer doe ik deze training d.m.v. intervallen. b.v. 4x 600-900 pauze =30sec. Lekker zo’n training op de baan.

Maar het liefst loop ik ’s morgens vroeg in de polder. Wat was het afgelopen maandag weer mooi, met de rijp op de weilanden en bomen. Voor de 3e keer train ik voor de marathon Rotterdam waar een lekkere winterse trainingsperiode aan vooraf gaat. Wanneer ik dan ’s morgens alleen in de vrieskou op de weg loop weet ik weer waarom ik weer voor Rotterdam heb gekozen. Ik voel me top, het gaat lekker, omdat ik toch niet zoveel eetlust had door die verkoudheid heb ik samen met een goede kennis die ook via sportrusten traint voor de marathon besloten om eens 5 dagen op ons suikerinname te letten. Dat ging goed, ook een sport om creatief met eten om te gaan! En ik voel me goed, energiek en ik ben niet meer verkouden!